Jak napsat referenci
Dobrý den, pokud čtete tento článek, pravděpodobně jsme spolu spolupracovali. V dnešní době se většina obchodů uskutečňuje na základě doporučení. Pokud jste s mou prací byli spokojeni, ráda bych Vás o jedno takové doporučení požádala. A protože vím, že napsat referenci není úplně lehké, níže je uveden krátký článek o tom, jak by takové doporučení/reference měla vypadat.
Ideální by bylo, pokud by jste mi tuto referenci napsali na jeden z těchto veřejných profilů na seznamu, či googlu.
Přikládám odkazy, kde referenci lze napsat.
Jak psát referenci
Reference plní jednu velmi zásadní funkci, které se anglicky říká "social proof" a česky se to dost neohrabaně překládá jako "sociální schválení" nebo taky "sociální důkaz". Lidé jsou totiž tvorové společenští a přirozeně mají tendenci dělat to, co dělá většina.
Je zkrátka úplně normální, že lidé pro svoje rozhodnutí potřebují nějaké potvrzení. Chtějí mít jistotu, že věc, za kterou se chystají zaplatit, opravdu funguje a přináší nějaké výsledky. A přesně od toho je tu dobrá reference.
Nejdřív si ukážeme, jak taková dobrá reference rozhodně NEVYPADÁ:
- "Ahoj Pepo, děláš to fakt dobře, jen tak dál, fandím ti. Díky, Tomáš."
- "Kupte si Lenčinu knihu, protože je fakt dobrá. Vím, o čem mluvím."
- "Dobrý den, děkuji vám za vaši práci. Moc se mi líbila. Inzerát byl vtipný a měla jste hezké fotky. Mějte se hezky a ať se vám daří. Eva"
Takové reference jsou s prominutím úplně k prdu.
Proč?
4 kroky k dobré referenci
Dobrá reference totiž musí obsahovat tyto 4 důležité ingredience:
- Očekávání - Jaké jsem měl očekávání, než jsem službu využil.
- Realita - Jak je to ve skutečnosti (samozřejmě minimálně stejné, anebo ještě mnohem lepší, než to očekávání).
- Konkrétní přínosy - Jak konkrétně mi služba pomohla, čeho jsem díky ní dosáhl, o kolik víc jsem prodal nebo jak konkrétně se zlepšila moje situace.
- Doporučení (výzva k akci) - Velmi důležité. Dobrá reference totiž kromě toho, že chválí, také radí, aby čtenář službu určitě využil taky.
Dobrá reference by navíc měla splňovat tato 4 K:
- Krátká,
- Konkrétní,
- Kladná,
- Kořeněná emocemi.
Zde je pár ukázek správně napsaných referencí.
"Nejprve jsem zkoušel prodej sám. Očekával jsem, že makléř najde jen kupujícího a to zvládnu také. Prodej se nedařil, tak jsem oslovil paní Maděrovou. Ihned doporučila úpravy, které je potřeba pro prodej udělat. Na focení přijela s dekoracemi a fotky vypadaly jak z časopisu. Díky tomu se podařilo ještě zvýšit cenu. Bez starostí jsem dosáhl pro sebe stejné částky, jako když jsem to zkoušel sám. Za prodej ještě jednou moc děkuji a všem vřele doporučuji."
"O realitních makléřích jsem slyšela různé historky. Všechny mé obavy však paní Maděrová odstranila. Zcela profesionálně se mnou prošla smlouvu a obě jsme měly jistotu dopředu nastavených podmínek. Prodej trval sice déle, ale paní Maděrová to nevzdávala a náš inzerát se jí podařilo dostat i do článku o domech na vesnici s velkou zahradou na celostátním webu idnes. Kupující se pokoušel vyjednávat o ceně, ale díky jednávání paní Maděrové jsme slevu nemuseli dávat tak velkou. Služeb paní Maděrové rozhodně využiji i v budoucnu."
"Nedávno jsem požádala slečnu Ing. Moniku Maděrovou z realitní kanceláře RE/MAX o pomoc při prodeji stavební parcely. Mám několik zkušeností s prací realitních makléřů a ne vždy byly kladné.
Ovšem přístup slečny Moniky Maděrové je ojedinělý. Je naprosto spolehlivá, profesionální a přesto milá a vstřícná. Měla jsem pocit, že se zabývá pouze mojí zakázkou, přestože vím, že má práce víc než dost. A co je nejdůležitější? Její pracovní nasazení přineslo velmi rychle výsledky. Pozemek je již prodaný a já Vám sl. Moniko Maděrová touto cestou velmi děkuji za Vaši skvěle odvedenou práci.
S důvěrou se na Vás v případě potřeby ráda opět obrátím a všem mohu tuto schopnou a poctivou realitní makléřku doporučit."
V ideálním případě je možné k referenci připojit fotku a celé jméno. To dodá referenci na autenticitě a nebude to vypadat, že jsem si ji celou vycucala z prstu. V případě, že budete referenci zadávat na jeden z odkazů, které jsou výše, podpis i profil jsou tam dány automaticky.
Na konec ještě jedna důležitá věc: Reference by měla působit jako přátelské doporučení, ne jako text, který vypadl z automatu na reklamu. I u reference platí, že by měla vyznívat přirozeně, jako byste se známým přátelsky klábosili u kávy.